ICT in Education for Innovation: vizita de studiu in cadrul Programului de invatare pe tot parcursul vietii

In perioada 3-7 mai 2010 am luat parte la o vizita de studiu cu titlul ICT in Education for Innovation (nr. 40), in cadrul Actiunii cheie 1.1- Vizite de studiu pentru specialisti in educatie si formare profesionala/Programul Transversal din cadrul Programului de invatare pe tot parcursul vietii.

Vizita a avul loc in orasul Kayseri, din Turcia, si a fost organizata de Directoratul Provincial pentru Educatie. Grupul, foarte bine echilibrat, a cuprins 13 participanti din 10 tari: Danemarca, Finlanda, Gemania, Anglia, Spania, Suedia, Slovacia, Cehia, Polonia, Romania.

Cum in cele mai multe tari sunt utilizate platforme digitale similare, exista o nevoie clara de a compara metodologiile de predare ce adopta utilizarea TIC si modul in care se poate stimula participarea activa a elevilor in utilizarea tehnologiei. Alt scop al vizitei fost de a cunoaste profesionisti in domeniul educatiei din diferite tari, cu nivele diferite de expertiza, dar cu obiective similare. Ca rezultat, fiecare persoana poate invata de la toti ceilalti din grup.

Programul a cuprins vizitarea mai multor tipuri de  scoli (scoli primare, licee de cultura generala, o scoala profesionala, un liceu cu profil de stiinte sociale, o scoala particulara), dar si a unui centru de instruire a adultilor, a unui muzeu digital, a unei arii industriale si a TechnoPark-ului, pentru a monitoriza utilizarea TIC nu doar in procesul instuctiv-educativ, ci si in alte activitati.

In cadrul vizitei am asistat la lectii si am observat cum s-a folosit TIC la diferite materii de studiu: matematica, limba engleza, istorie, literatura, dar si cum se poate folosi ca instrument pentru managementul de date al scolii si comunicarea cu parintii, reducand semnificativ birocratia si facilitand transmiterea de informatii catre acestia. De asemenea, am vazut portaluri si aplicatii concepute in sprijinul profesorilor, fie ca o baza comuna de materiale pentru predare la diferite materii, fie pentru evaluarea on-line a elevilor si evidenta progreselor acestora- CITO, OKULISTIK, e-School, DYNED, Vitamin. Am aflat date despre examinarile on-line in vederea accesului la alta treapta de invatamant si despre preocuparile  legate de e-learning, dar si cu privire la obiectivele educationale ale utilizarii TIC si la stabilirea infrastructurii in domeniu, precum si date cu privire la modul de acces la internet si la organizarea portalului educational national. Acesta cuprinde sectiuni de e-content si e-management. Am fost informati cu privire la proiecte la care a aderat Turcia- CISCO, think.com, Distant Teacher Training (Microsoft), Intel Student & Teacher Training Programme, Think-Quest.precum si despre alte proiecte ce implica TIC.

Comparand experientele, dificultatile si exemplele de bune practici ale gazdelor si ale participantilor, am observat similitudini si deosebiri, strategii utile si solutii aplicate in alte tari.

Vizita a fost umarita cu interes atat de autoritati, cat si de presa, fapt concretizat prin articole in 10 publicatii, precum si printr-o primire la Primaria orasului. Programul vizitei a fost dens, iar organizatorii au fost in permanenta alaturi de grup, oferind ajutor si ospitalitate.

Consider ca vizita a fost utila, mai ales in masura in care a oferit posibilitatea participantilor de a compara situatia utilizarii TIC in educatie in tarile de origine, de a-si impartasi obstacolele intampinate, precum si exemple de bune practici, de a analiza si a discuta cele observate in scolile vizitate.

Irina Vasilescu

Irina Vasilescu

Irina Vasilescu a absolvit Facultatea de Matematică a Universităţii Bucureşti şi programul de master "TIC în Educaţie" al Departamentului de Tehnologii al aceleiaşi unversităţi. A participat la mai multe cursuri de formare profesională în acest domeniu, atât în ţară, cât şi în cadrul oportunităţilor de formare oferite de Lifelong Learning Programme. Are o experienţă didactică de 24 de ani, gradul didactic I, iar în prezent îşi desfăşoară activitatea ca profesor de matematică la Şcoala cu clasele I-VIII nr. 195, Bucureşti. Un loc important în cadrul intereselor sale profesionale îl ocupă proiectele educaţionale europene din cadrul Lifelong Learning Programme, în special cele din cadrul acţiunilor eTwinning şi Comenius, în care se implică începând din anul 2005. Este ambasador eTwinning România.