Exemple de buna practica a utilizarii TIC in comunitatile rurale: Proiectul e-Vacanta

Proiectul e-VACANŢĂ!, parte a Programului Economia Bazată pe Cunoastere (EBC), este o competitie interscolara initiata de catre Ministerul Comunicaţiilor si Societatii Informaţionale, in calitate de organizator, în parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii. Concursul este adresat scolilor participante la programul Economia Bazata pe Cunoastere si reuneste elevi din clasele primare si gimnaziale (I-VIII) din cele 255 de localitati participante la acest program. Proiectul are ca scop dezvoltarea de activitati complementare, definite de utilizarea creativă a computerului, comunicare şi dezvoltarea de comunitati de practică pedagogica modernă si participarea activă a scolii la o serie de activitati extracurriculare desfasurate pe timpul vacantei de vară.

PROIECTUL “e VACANŢĂ
Exemple de buna practica a utilizarii TIC in comunitatile rurale
                   
Profesor,  Ciobanu Corina
Scoala cu clasele I-VIII “Vladimir Streinu”, Teiu , Arges
            “Proiectul “E-Vacanta” mi-a adus numai satisfactii. Nu numai ca mi-am valorificat cu succes timpul dar mi-am si imbogatit cunostintele legate de folosirea tehnologiei moderne( calculator, internet, camera foto, videoproiector, etc.), comunitatea mea cu obiceiurile si traditiile sale intr-un ambient placut, prietenos si amuzant.”
            Asa isi incheie impresiile o eleva participanta la Proiectul “E-Vacanta”.

            Si fiecare dintre cei care au luat parte la acest proiect au ceva de spus lumii intregi, au avut ocazia sa-si evalueze si perfectioneze propriile cunostinte, au avut acces permanent la mijloacele tehnologiei moderne atat de indispensabile in prezent, au pus suflet in tot ceea ce au facut, s-au distrat, s-au amuzat si au invatat “jucandu-se”.

            Toti elevii au participat ca si voluntari si au raspuns cu promptitudine si entuziasm la cerintele fiecarei activitati in parte. Nici parintii si nici membrii comunitatii locale nu au ramas indiferenti in fata solicitarilor venite din partea cerintelor proiectului si au fost mai mult decat incantati sa constate ca tehnologia a ajuns in stadiul in care adultii trebuie sa invete de la cei mici.

            “E-Vacanta” de care aproximativ 50% dintre elevii Scolii cu clasele I-VIII “Vladimir Streinu” , Teiu au avut ocazia s-o petreaca la scoala, le-a adus numeroase beneficii: a dus la dezvoltarea creativitatii, au invatat sa lucreze in echipa si ce este spiritul de solidaritate, au aflat istoria unei comunitati pe care au invatat s-o puna in valoare, au invatat sa comunice interactiv cu ajutorul mijloacelor moderne de comunicatii si tehnologia informatiei pe perioada vacantei.

            Atat cadrele didactice, parintii, elevii cat si membrii comunitatii locale au considerat activitatile proiectului  “E-Vacanta” stimulante si benefice pentru fiecare in parte.

            Activitate a proiectului “Internet de vacanta” a oferit posibilitatea participantilor de a accesa liber Internetul cautand informatii utile culturii lor generale cat si dezvoltarii lor ca indivizi.

            Au avut posibilitatea de a descoperi notiunea de “chat” si ce reprezinta ea in esenta, cum sa caute informatii despre comuna lor. Cu ajutorul Internetului au invatat cum se face o adresa de mail sau un ID de Messenger, ce este acela un Slide, un Blog sau un Forum.

            Au aflat ca prin intermediul calculatorului conectat la reteaua de Internet pot accesa informatii si pot schimba pareri cu oricine din orice colt al lumii.

            Au inteles ca lumea tehnologiei informatiei este o lume a viitorului pe care ei o au de parcurs.

Aceasta activitate a inregistrat un numar de 45 de elevi voluntari, participanti, pe luna,  sala de internet a scolii fiind deschisa de luni pana vineri intre orele 8-14.

Elevii care au obtinut rezultate admirabile la invatatura pe timpul anului scolar, au beneficiat de un numar suplimentar de ore de accesare a internetului.

Fiecare elev a completat o fisa a perioadei desfasurarii activitatii de navigare pe internet.

Sala de internet a fost atent si permanent supravegheata de profesorul coordonator al proiectului precum si activitatea micilor internauti.  

Activitate “Micul scriitor” le-a oferit participantilor posibilitatea etalarii talentelor literare si s-a adresat elevilor claselor I-VIII. Acestia, cu ajutorul imaginatiei creatoare, au excelat in versuri sau in proza alegand teme precum natura, prietenia, comunitatea, etc.

Elevii au avut apoi posibilitatea redactarii creatiilor literare cu standardele minime de redactare cerute de activitatea in sine prin folosirea programul Oppen Office.

Activitatea “Desene pe monitor” i-a determinat pe cei mici sa dea frau liber imaginatiei creatoare, realizand desene pe anumite teme precum : natura, calculatorul- un prieten de nadejde, personajul preferat in Paint.

“Albumul meu foto”  i-a adus pe participanti in mijlocul unei activitati foarte antrenante: surprinderea diverselor momente placute si fascinante din viata lor cu ajutorul camerei foto puse la dispozitie de catre Scoala. La aceasta activitate a participat un numar de 20 de elevi din clasele I-V care au realizat fotoreportaje, descarcand apoi fotografiile facute in calculatoarele din scoala dand fiecarui reportaj un titlu sugestiv.

Activitatea “Parteneriat pentru viitor” a antrenat atat elevii cat si cadrele didactice in elaborarea unei fructuoase colaborari cu alte scoli din cadrul Proiectului Economia Bazata pe Cunoastere.

Activitatea “Comunicare prin Internet” ne-a oferit tuturor posibilitatea de-a ne face noi cunostinte prin intermediul Proiectului, de-a cunoaste oameni, pareri si locuri.

Din cele 3 conferinte on-line cu ajutorul programului Skype sau Messenger, elevii au beneficiat atat de noi prietenii cat si de noi cunostinte privind utilizarea mijloacelor tehnologiei moderne. S-au legat noi prietenii, au avut posibilitatea de a comunica prin intermediul calculatoarelor conectate la reteaua de internet, de se vedea si de a se auzi prin intermediul camerelor web si a microfoanelor.

Culegerea de obiceiuri si traditii a fost activitatea cea mai stimulanta si mai importanta. Este curios faptul ca vrem sa redescoperim aceste activitati desi tindem permanent spre evolutie”, spunea eleva Marinica Elena. Si tot ea continua: “Aceasta activitate a avut ecou si am putut afla aceste obiceiuri chiar de la cei care le-au practicat candva. Am aflat, de exemplu,cum canepa devenea imbracaminte, cum si din ce anume isi construiau satenii locuintele, diverse traditii legate de muncile campului.”

Elevii au avut posibiltatea sa fie originali culegand si procesand informatiile culese. Au surprins imagini inedite din locul de bastina, au cercetat si au descoperit informatii despre unicitatea comunei lor, au invatat sa fie mandri de a-I apartine:

“ Sunt mandra de comuna mea natala si am de gand s-o fac si pe ea mandra de mine”.

Au transpus prin fotografii si prezentari traditii, locuri si peisaje unice, locuri si oamni, au introdus in prezentarile lor pasaje eseistice originale. Au cautat necontenitinformatii dorind sa demonstreze ca sunt mandri ca sunt teieni. Au apelat la oameni cu experienta care le-au putut impartasi cate ceva din experienetele lor( spre exemplu, tesutul la razboi, traditie pastrata si astazi de unii locuitori ai comunei), au imbracat costume populare specifice zonei noastre argesene tot pentru unicitatea comunei, au cantat, au dansat, au demonstrat ca au fost, sunt si vor fi mandri ca sunt teieni.

Au transpus proprille lor sentimente si realizari in cele 3 prezentari power point sau video in Windows Movie Maker: “Peregrinari pe meleaguri de Tei(u)”,Vesnicia s-a nascut la Teiu” si “ Sunt mandru ca sunt TEIAN”.

Au fost sprijiniti si incurajati de catre cadrelele didactice ale scolii cat si de proprii consateni. Au deschis temerari usi si au avut incredere in propriile forte. Si, iata ca ceea ce si-au propus, au realizat. O dovedesc din plin cele 3 prezentari realizate de acesti mici “eroi teieni”.

Prin intermediul “ Micilor jurnalisti”, copiii au avut posibilitatea sa cunoasca o lume noua: cea a jurnalisticii. Daca pana acum aveau temeri si nelamuriri in ceea ce priveste acest domeniu, acum totul s-a spulberat ramanand doar certitudinea ca si ei vor putea practica aceasta meserie intr-o buna zi.  Asfel, acesta a constituit doar “pretextul” unei posibile viitoare cariere. Au cautat si realizat articole pentru ca impreuna cu ceilalti sa realizeze ulterior Buletinul informativ: “Dragoste de TEI(U)” pe care l-au distribuit apoi gratuit in comunitate. A fost o activitate pe cat de creativa, pe atat de interesanta si captivanta.

Cand ne-am hotarat sa “ Invatam impreuna” am facut-o fara a sta pe ganduri, cu elevii Scolii cu clasele I-VIII Gruiu, Cateasca, Judetul Arges si cele 2 cadre didactice care i-aU insotit. Au participat la aceasta activitate 26 de elevi, 10 membri ai comunitatii locale, 4 cadre didactice si 4 parinti.

Copiii au impartasit si colegilor de la Scoala Gruiu experientele lor dobandite pe parcursul derularii activitatilor Proiectului “E-Vacanta” , au realizat impreuna esee pe tema   ” Rolul calculatorului in viata noastra” , au desenat, au navigat pe internet, au folosit creativ editoarele grafice si aplicatiile Office, au legat prietenii durabile si in prezent.

Activitatea “Papi voluntar” s-a desfasurat si organizat in cadrul salii de internet din Scoala. S-au dezvoltat actiuni precum crearea de afise pe care le-am expus ulterior in sala de calculatoare din scoala, materiale specifice zonei care sa reprezinte accesul la tehnologia informatiei, au organizat o expozitie cu obiecte traditionale, buletinul informativ “ Dragoste de Tei(u)”, o arhiva foto digitala ( pe calculatoarele din sala) cu fotografii reprezentand imagini din localitate surprinse cu ajutorul camerei foto.

Elevii au invitat parinti si membrii ai comunitatii pentru a lua parte la “Scoala Parintilor”. Adultii au raspuns cu promptitudine la aceasta provocare unde li s-au expus celor prezenti activitatile realizate din cadrul proiectului “E-Vacanta” fiind antrenati de catre elevi in a le povesti despre obiceiurile si traditiile existente in trecut. Adultii au reusit sa se integreze perfect si sa relationeze bine cu cei mici. Nici membrii comunitatii nu au fost mai prejos si s-au situat la inaltime, uitand pentru cateva clipe de grijile cotidiene.

Nici Presa locala nu a ramas indiferenta in fata activitatilor proiectului, in timp ce, cautandu-l pe Domnul Primar care ne onora cu prezenta la Activitatea “Scoala Parintilor” a dat peste noi. Si, nu mare le-a fost surprinderea sa gaseasca sala plina intr-o “E-Vacanta” splendida.

La “Activitatea la initiativa scolii” a fost o excursie la Sinaia. Dupa o vizita virtuala pentru a stabili locatia pentru destinatia noastra am ajuns la Sinaia pe data de 14 august, din nefericire , ultima activitate din Proiectul “E-vacanta!”.

Decisesera sa vada in primul rand zona de munte data fiind arsita care te coplesea in Comuna noastra, dar, mai ales pentru inestimabila valoare a culturii romanesti, Castelul Peles. Am continuat itinerariul nostru inapoi spre casa cu servirea cinei la restaurant:cum gasisem pe internet tot felul de exemple de comportare civilizta in societate, am decis sa punem cateva din aceste modele in practica.

Si, nimic nu e mai frumos decat sa constati ca ceea ce ai citit si vazut, da roade: copiii s-au comportat exemplar, ca adevarati oameni de societate: au invatat sa comande conform meniului si care este conduita pe care trebuie s-o adopte in societate.

Am incheiat cu regret aceasta activitate a Proiectului stiind mai ales ca este ultima, in spiritul ideii ca vor mai urma si alte “E-Vacante” .

Iar toate roadele muncii noastre le-am cules si le-am valorificat  in forumul scolii noastre “ Ghidul profesorului istet si al elevului eminent” pe care l-am creat cu ocazia acestei “E-Vacante” ( http://prof-scoala-teiu.forumgratuit.ro).

 

CONCLUZII PROIECT “E-VACANTA”

Impresionanta a fost bucuria cu care elevii au participat la Proiect, surprinzator chiar, numarul mare al elevilor desi era vacanta.

Parintii au participat la multe dintre activitatile desfasurate, urmarind cu interes activitatea cat si ceea ce fac copiii la scoala in timpul vacantei.

Invatator, Viman Elena

Proiectul “E-Vcanta!” a constituit un mijloc prin care am putut socializa, am avut o ocazie excelenta de a comunica cu cei din jur si sa descoperim lucruri noi.

Consider ca prin intermediul acestui proiect am putut contribui la dezvoltarea culturala a comunei, ne-am putut face noi prieteni si ne-am putut folosi imaginatia in scopuri educative si utile. Ne-a ajutat sa descoperim lumea virtuala si totodata sa ne familiarizam cu aceasta. Am putut investi timpul liber in ceva util.

Suntem constiente ca acest Proiect ne-a oferit prilejul de a contribui la dezvoltarea imaginii scolii noastre si suntem convinse ca va ramane o amintire placuta ale carei roade le vom culege in viitor.

Eleve: Doanda Alina, Babarogu Alina, Doanda Denisa

Proiectul “E-Vacanta” mi-a adus numai satisfactii. Nu numai ca mi-am valorificat cu succes timpul dar mi-am si imbogatit cunostintele legate de folosirea tehnologiei moderne( calculator, internet, camera foto, videoproiector, etc.), comunitatea mea cu obiceiurile si traditiile sale intr-un ambient placut, prietenos si amuzant. Nu le-am perceput ca pe niste activitati ci ca pe niste jocuri foarte distractive.

Culegerea de obiceiuri si traditii a fost activitatea cea mai stimulanta si mai importanta, dupa parerea mea. Este curios faptul ca vrem sa redescoperim aceste activitati desi tindem permanent spre evolutie.

Aceasta activitate a avut ecou si am putut afla aceste obiceiuri chiar de la cei care le-au practicat candva. Am aflat, de exemplu,cum canepa devenea imbracaminte, cum si din ce anume isi construiau satenii locuintele, diverse traditii legate de muncile campului.

Eleva, Marinica Elena

 Proiectul “E-Vacanta!” a oferit posibilitatea petrecerii unei “E-Vacante” extraordinare, creative, educative, atat elevilor, parintilor, membrilor comunitatii cat si cadrelor didactice.

Aveam nevoie de tiparele unei astfel de “E-Vacante”. Aveam nevoie sa simtim ca putem fi importanti si ca parerile noastre conteaza. Aveam nevoie sa stim ca suntem cu adevarat oameni pe care se poate conta.

“E-Vacanta!” ne-a oferit posibilitatea de a lega trainice si frumoase prietenii, de a impartasi sentimente;  a intarit legatura dintre scoala si comunitate, a contribuit la redescoperirea traditiilor si obiceiurilor noastre locale, ne-a oferit posibilitatea sa fim noi- insine.  

Ne-am straduit sa facem totul si sa facem bine: poate putin mai stangaci uneori si tematori dar, am reusit sa ducem la bun sfarsit ceea ce am inceput.

Am pus suflet si am facut totul cu gandul ca, desi aceasta “E-Vacanta” se va incheia, va veni cu siguranta “ o alta”.

Am invatat sa comunicam, sa interactionam, sa fim noi!

Si, pentru toate acestea le multumim tuturor celor care au avut initiativa unor astfel de activitati laudabile si care si-au pus toata increderea in noi!

Coordonator Proiect “E-Vacanta”,

Profesor, Ciobanu Corina.

 

Corina Ciobanu

Corina Ciobanu

Localitatea Teiu, Judetul Arges