E-learningul și serviciile financiare în România

e-Learning in Banking

e-Learning in Banking

Beneficiile e-learningului au devenit deja bine cunoscute, de la economisirea banilor și a timpului alocat pregătirii în sine, la accesibilitatea informațiilor și posibilitatea de a evalua fiecare cursant în parte în mod eficient. Este cert că aplicabilitatea soluțiilor de e-learning este extrem de variată, acestea prezentând un mare potențial de a îmbunătăți calitatea activității formatoare în numeroase companii care oferă angajaților sesiuni de training.

În majoritatea cazurilor în cadrul industriei bancare și celei a serviciilor financiare, angajații sunt instruiți folosind metodele tradiționale, iar astfel perioada de învățare este limitată în timp – cursanții pot deprinde noi cunoștințe numai pe durata trainingului inițial. Deși soluțiile e-learning nu au câștigat atât de mult teren în România față de restul lumii (unde deja se face tranziția de la e-learning la m-learning), ele ar contribui semnificativ la soluționarea acestei probleme prin prezentarea informațiilor într-un format care să poată fi parcurs cu ușurință în orice moment. Răspunsurile la eventualele întrebări ale angajaților s-ar afla la un click distanță, iar nivelul de pregătire al acestora s-ar menține la un nivel ridicat chiar și în lipsa prezenței permanente a unui trainer. De asemenea, necesitatea de a organiza periodic sesiuni de training ar dispărea, având în vedere faptul că angajații și-ar putea soluționa problemele pe loc, chiar în timp ce se află la locul de muncă. Astfel, procesul de învățare ar deveni continuu, iar restricțiile temporale ar dispărea cu totul.

Angajații băncilor și cei din industria serviciilor financiare în general au în permanență de a face cu diverse corpusuri normative, atât naționale, cât și internaționale. De asemenea, ei trebuie să respecte o anumită conduită impusă de organizația în cadrul căreia lucrează. În acest scop, soluțiile eLearning se pot dovedi a fi extrem de folositoare, întrucât procedurile și normele de urmat le pot fi prezentate cursanților prin intermediul unui scenariu, al unei povești sau chiar al unui joc care să le ofere posibilitatea să gestioneze în mediul virtual diversele situații pe care le-ar putea întâmpina la locul de muncă. În timp ce într-un training oferit după metoda tradițională, aceste informații ar fi prezentate în dimensiunea lor pur teoretică, prin aplicarea soluțiilor e-learning, cursanții ar avea posibilitatea de a pune în practică tot ceea ce au învățat.

Pentru a duce la capăt tranzacțiile financiare solicitate de către clienți, angajații băncilor trebuie, în primul rând, să stăpânească aplicația software care este folosită în cadrul respectivei companii. În al doilea rând, un aspect de o egală importanță este felul în care decurge interacțiunea dintre angajat și client. Astfel, cunoștințelor de ordin tehnic li se adaugă și capacitățile interpersonale necesare pentru a putea lucra în domeniul bancar sau financiar. Angajatul are datoria de a stăpâni procedurile implicate de diversele tranzacții și să posede cunoștințele de ordin tehnic pentru realizarea acestora, însă aceste capacități în sine nu sunt suficiente. El trebuie să reușească, în același timp, să îi clarifice procedurile respective și clientului, într-o manieră cât mai comprehensibilă. În cadrul unei sesiuni tradiționale de training, din pricina lipsei de timp și a multitudinii de informații care trebuie să fie parcurse de către cursanți, dimensiunea interpersonală este, adeseori, neglijată. Prin implementarea unui sistem în care este folosit e-learningul, asimilarea informațiilor s-ar putea desfășura în paralel cu exersarea abilităților de relaționare cu publicul larg, întrucât durata ambelor procese ar scădea considerabil. Soluțiile e-learning s-ar dovedi a fi, și în acest caz, mai eficiente decât o abordare tradițională, oferind o pregătire mai complexă angajaților. Acest lucru a fi atât în avantajul clientului, care ar pleca mulțumit și ar apela la serviciile băncii respective și în viitor, cât și în cel al angajatului și al companiei în sine.

Numărul de foloase care pot fi dobândite de pe urma folosirii soluțiilor de e-learning este într-o creștere continuă, această industrie dezvoltându-se din ce în ce mai mult în ultimii ani. Dacă până acum informațiile erau disponibile de la orice calculator (e-learning), odată cu avansul tehnologic, aria de răspândire a acestor soluții s-a extins. Astfel, se vorbește acum despre m-learning și despre folosirea acestor soluții nu numai de la un calculator, ci de pe orice fel  de dispozitiv (telefon, tabletă etc.) pentru a spori și mai mult eficacitatea acestei metode. În schimb, majoritatea sesiunilor de training din România în domeniul bancar și în cel al finanțelor durează în prezent câteva luni, iar angajații sunt instruiți, în cea mai mare parte, după metodele tradiționale. Cu toate acestea, dispozitivele necesare aplicării unui sistem e-learning sau m-learning sunt disponibile și aici (calculatoare, laptopuri, tablete, ș.a.m.d.), iar vremurile în care trăim ne impun un ritm mult mai rapid de dezvoltare și un grad mai mare de adaptabilitate și aplicabilitate a inovațiilor.

În concluzie, este necesară aplicarea soluțiilor e-learning în primul rând pentru a face procesul de training al angajaților mai accesibil și mai rapid, iar în al doilea rând pentru a înlătura discrepanțele între sistemul din România și cel „de afară”, având în vedere faptul că aceleași resurse tehnologice sunt disponibile peste tot.

Editor [Elearning.ro]

Editor [Elearning.ro]

Elearning.Romania este un program naţional care îşi propune creşterea calităţii şi eficienţei în educaţia asistată de calculator, prin oferirea de suport teoretic, prin diseminarea bunelor practici şi a experienţelor locale în elearning, prin informarea continuă cu privire la iniţiativele şi evenimentele semnificative din domeniu, prin promovarea celor mai bune soluţii, sisteme şi servicii pentru elearning. Platforma elearning.ro cuprinde materiale, articole, studii, anunţuri şi informaţii actuale în domeniul utilizării noilor tehnologii ale informaţiei şi comunicării în educaţie.