Despre cetatenia digitala sau utilizarea adecvata a tehnologiei/ Etica tehnologiei informatiei

Cetățenia digitală și interacțiunea om-mașină sunt deja prezente în societate. Acestea creează multiple dileme etice. Site-urile de socializare și alte forme de interacțiune merg dincolo de simpla problemă a protecției datelor pe Internet, acestea contribuind la re-formarea societății. Cetățenia digitală este un concept care îi ajută pe profesori, liderii tehnologici și părinți să înțeleagă ceea ce elevii/copiii/utilizatorii de tehnologie ar trebui să știe pentru a utiliza tehnologia în mod corespunzător. Cetățenia digitală este mai mult decât un instrument didactic; ea reprezintă și o modalitate de a pregăti elevii/utilizatorii  pentru o societatate plină de tehnologie. Mult prea des observăm studenți ca și adulți care folosesc greșit sau abuzează de tehnologie fără a fi siguri de ceea ce fac. Problema o reprezintă nu atât ceea nu știu utilizatorii, cât ceea ce se consideră utilizarea adecvată a tehnologiei”.

Pentru mai multe informații, accesați:
http://www.digitalcitizenship.net
http://www.digitalcitizenship.net/Nine_Elements.html

„Un robot nu trebuie să facă rău unei ființe umane“. Prima lege a roboticii pare esențială în era cetățeanului digital și a tehnologiei informației omniprezente. Pe 31 martie, Unitatea de evaluare a alegerilor ştiinţifice şi tehnologice (STOA) de la Parlamentul European a găzduit o reuniune din cadrul proiectului ETICA (Chestiuni etice ale aplicațiilor din domeniul tehnologiei informației și a comunicațiilor în curs de apariție).
„Tehnologia nu este neutră. Aceasta ne determină faptele, gândurile și stilul de viață“, a arătat un participant la reuniune. Președintele comisiei pentru piața internă, Malcolm Harbour (Conservatorii şi Reformiştii Europeni, Regatul Unit), a spus că „dezbaterea asupra eticii este necesară în contextul noilor tehnologii în curs de apariție“.

Cetățenia digitală șlefuiește personalitățile și societățile
Cetățenia digitală și interacțiunea om-mașină sunt deja prezente în societate. Acestea creează multiple dileme etice. Site-urile de socializare și alte forme de interacțiune merg dincolo de simpla problemă a protecției datelor pe internet, acestea contribuind la re-formarea societății.
Simon Rogerson, directorul Centrului pentru Computere și Responsabilitate Socială, a spus în cadrul reuniunii de la Parlamentul European că este necesară abordarea chestiunilor etice precum marketingul orientat către anumite grupuri pe site-urile de socializare și formarea personalităților.
Coordonatorul proiectului ETICA, Prof. Bernd Stahl, a remarcat că abordând aceste chestiuni putem înțelege viitorul și forma societatea în care dorim să trăim, care va fi marcată de mai multă interacțiune între oameni și tehnologie.
Politica unei revoluții

Tehnologia informației și a comunicațiilor este deja omniprezentă, deși uneori invizibilă. De aici apar întrebări legate de protecția datelor sau utilizarea acesteia ca instrument de control. Președintele Autorităţii Europene pentru Protecţia Datelor, Peter Hustinx, a arătat că „există decizii mai mult sau mai puțin automatice, bazate pe profiluri și presupunerea că cineva reprezintă un risc sau o țintă atractivă“. Conform dumnealui, „felul în care acest lucru se întâmplă în societățile noastre este îngrijorător“.
„Astăzi, toate lucrurile sunt din ce în ce mai mici, putem pune implanturi chiar și într-o foaie de hârtie“, a arătat Florent Frederix, de la Comisia Europeană. „Îți dai seama la un moment dat că sistemul își amintește mai multe decât îți amintești tu“, a adăugat dumnealui, dând exemplul orașelor, caselor și ușilor de hotel „inteligente“.
Secretarul General al Alianței pentru Societatea Informațională, Philip Virgo, a arătat că, deși tehnologia s-a schimbat mult, chestiunile etice au rămas aceleași. Conform dumnealui, singura schimbare este creșterea potențialului distrugător al acestei tehnologii.
Alan Freeland, de la IBM, crede că tehnologia informației și a comunicațiilor este esențial neutră, dar depinde de cum este pusă în aplicare: GPS-urile ghidează mașinile dar pot și să controleze stilul de conducere al șoferilor. Alma Whitten, de la Google, a adăugat că „un instrument informațional puternic, precum Google, care este construit din reciclarea inteligenței umane, nu poate să nu recicleze și părțile urâte“.
Sursa: Parlamentul European

Adrian Mihiotis

Adrian Mihiotis

Profesor limbi straine la Şcoala cu clasele I-VIII ''Pia Bratianu'', Bucuresti. Absolvent al Facultatii de limbi si literaturi straine, Universitatea Bucuresti.