Crearea de cursuri online: Instrumente si sfaturi practice (Curs de formare individuala Comenius)

Articolul prezintă pe scurt cursul „Creating eLearning courses – hands-on tools and practical tips”, care se desfăşoară în Malta şi la care am participat în decembrie 2009.

Date generale:

Organizat de AcrossLimits Ldt., Malta;
Durata: 5 zile;
Finantat de catre: Lifelong Learning Programme;
Frecventa: lunar;
Poate fi gasit în catalogul Grundtvig;
Adresa de internet: http://acrosslimitstraining.com/elearning/;
Numar de participanti în sesiunea noiembrie 2009: 9;
Tarile de origine: Franta, Anglia, Germania, Italia, Portugalia, România;
Follow-up: participantii vor pastra legatura si îsi vor împartasi experientele in elearning, platforma cursului va putea fi folosita pentru consolidarea cunostintelor si exersarea lor; implementarea în scoala a celor învatate.

Obiective:

  • (Obiectivul  principal al cursului:) demistificarea ideii de elearning si transformarea ei într-o notiune accesibila chiar si persoanelor cu mai putina pregatire tehnica;
  • folosirea practica a mai multor instrumente care pot crea parcursuri de învatare diferite;
  • împartasirea experientelor si succeselor obtinute in acest domeniu;
  • diseminarea de proiecte inovatoare si moduri noi de a folosi învatarea on-line în Europa.

Metodologie:

  • metodologia cursului a constat explicatii pedagogice îmbinate cu utilizare practica de instrumente, pentru a permite cadrelor didactice participante sa obtina cât mai multa experienta în utilizarea diferitelor instrumente în crearea de medii de învatare on-line.
  • s-a axat atât pe transferul de materiale de curs în module on-line, cât si pe construirea de teste si chestionare on-line, simulari si jocuri multimedia, crearea de materiale informationale de referinta si a comunitatilor de învatare virtuale,
  • detaliile si ideile practice despre cum se pot îmbina cursurile  traditionale si cele on-line au fost oferite permanent, folosind exemple sugerate de participanti.

Programul cursului:

Ziua 1: prezentarea cursului si a participantilor, notiuni de baza despre elearning, comparatie cu învatarea f2f, resurse educationale si notiuni de utilizare a LMCS;
Ziua a 2-a: carti electronice, învatare sincrona, aplicatii pentru clase virtuale: Dimdim, WiZiQ;
Ziua a 3-a: elearning în timp real, interactivitate si teste; evaluare on-line, jocuri si simulari, utilizare practica a LMCS si creare de module de curs.
Ziua a 4-a: folosirea instrumentelor pentru crearea de teste, cum ar fi Hot Potatoes, învatarea prin colaborare, forumuri, wiki, bloguri. Crearea de materiale de invatare conform SCORM;
Ziua a 5-a: inovatie în elearning, studii de caz pe proiecte din Malta si din Europa; finantarea programelor de elearning in UE; concluzii.

Introducere în elearning:

1)  Stiluri de învatare – evolutie:
• Face-to-face (f2f);
• Învatare la distanta, învatare asistata de calculator, videoclipuri educative, CD-uri multimedia;
•Predare si învatare pe internet.
2)  Interactiunea umana devine din ce în ce mai redusa, atât profesorii cât si elevii sunt frustrati si demotivati;
3)  Rezultate: abandon scolar, performante scolare reduse, lipsa de entuziasm.

Greseli tipice:

  • "Daca am pus tot materialul pentru predare on-line, atunci elevii vor întelege totul pe cont propriu";
  • "Eu nu cred în chat-ul cu elevii – este o pierdere de timp";
  • "Atâta timp cât am pus în material imagini si animatii, el devine interesant si interactiv" 
  • "Elevilor nu ar trebui sa li se permita sa vorbeasca banalitati  pe platforma de predare";
  • "Eu nu vreau sa fiu filmat live!".

Dificultati inerente:

  • Durata unui modul de curs vs. durata concentrarii;
  • Materiale scrise vs. materiale vizuale ;
  • Informare vs. instruire ;
  • Elearning individual vs. într-un grup sau comunitate;
  • Teorie vs. experienta;
  • Provocarea finala este motivarea – a noastra si a elevilor.

Elearning în Uniunea Europeana:

    Motive pentru finantare:

  • în economia globala de azi, educatia nu mai e limitata la sala de clasa. TIC poate ajuta învatarea în medii traditionale, dar si în fata provocarii lansate de învatarea pe tot parcursul vietii;
  • învatarea bazata pe TIC poate fi atât interactiva, cât si colaborativa, oferind un mediu de învatare variat si motivant atât în interiorul cât si în afara salii de clasa;
  • permite personalizarea învatarii conform nevoilor, atât în termeni de continut , cât si de metoda (cum si când se învata). Învatarea poate avea loc la momentul dorit, folosind orice canal ales: PC, TV sau chiar telefonul mobil;
  • este esential pentru învatarea continua, care este la rândul ei esentiala pentru perspectivele de angajare ale indivizilor, dar si pentru economia europeana în ansamblu;
  • aduce modificari modului în care concepem formarea si învatarea;
  • educatorii trebuie sa ia în considerare noi moduri de învatare, iar autoritatile educationale sa ofere sprijinul necesar celor care utilizeaza noile medii în institutii de învatamânt;
  • de la scolarizare pâna la formarea profesionala, TIC poate contribui la consolidarea procesului de învatare in diferite moduri, indiferent de disciplina.

 

Irina Vasilescu

Irina Vasilescu

Irina Vasilescu a absolvit Facultatea de Matematică a Universităţii Bucureşti şi programul de master "TIC în Educaţie" al Departamentului de Tehnologii al aceleiaşi unversităţi. A participat la mai multe cursuri de formare profesională în acest domeniu, atât în ţară, cât şi în cadrul oportunităţilor de formare oferite de Lifelong Learning Programme. Are o experienţă didactică de 24 de ani, gradul didactic I, iar în prezent îşi desfăşoară activitatea ca profesor de matematică la Şcoala cu clasele I-VIII nr. 195, Bucureşti. Un loc important în cadrul intereselor sale profesionale îl ocupă proiectele educaţionale europene din cadrul Lifelong Learning Programme, în special cele din cadrul acţiunilor eTwinning şi Comenius, în care se implică începând din anul 2005. Este ambasador eTwinning România.