Codurile QR și idei pentru folosirea lor la clasă

Codurile QR și idei pentru folosirea lor la clasă

În lumea on-line, informațiile sunt deseori conectate. Pe o pagină web se poate face clic pe un link pentru a vizita un alt site, a trimite un mesaj, a vizualiza o fotografie sau a descărca un film. Pe de altă parte, în lumea înconjurătoare, lucrurile nu se petrec în același mod. Obiectele reale nu conțin legături spre Wikipedia, de exemplu. Este nevoie să luăm notițe sau să tastăm o adresă de internet, pentru a accesa sau a reține informațiile. Dar acest lucru începe să se schimbe, cu ajutorul codurior numite QR, sau coduri cu răspuns rapid.

E o imagine obișnuită într-un magazin aceea a casierei scanând eticheta  unui obiect pentru a obţine preţul acestuia. Fiecare produs are pe etichetă  un cod, care permite accesul  rapid  la informații.  Datorită acestui cod, casierul  nu are nevoie să caute prețul fiecărui obiect.

Există, însă, și alte tipuri de coduri, care sunt scanabile cu telefoane cu cameră foto. Ca și scanerul casierului, acestea permit accesul rapid la multe tipuri de informaţii.
În lumea on-line, informațiile sunt deseori conectate. Pe o pagină web se poate face clic pe un link pentru a vizita un alt site,  a trimite un mesaj, a vizualiza o fotografie sau a descărca un film.

Pe de altă parte, în lumea înconjurătoare, lucrurile nu se petrec în același mod. Obiectele reale nu conțin legături spre Wikipedia, de exemplu. Este nevoie să luăm notițe sau să tastăm o adresă de internet, pentru a accesa sau a reține informațiile. Dar acest lucru  începe să se schimbe, cu ajutorul codurior numite QR, sau coduri cu răspuns rapid.

Odată instalată o aplicație pentru citirea QR pe smartphone, atunci când este  îndreptat telefonul  spre aceste coduri, el  poate furniza, într-un  timp rapid, informaţii utile. De exemplu, codul unui obiectiv turistic poate trimite la un film despre acesta, sau scanând unui cod QR într-un ziar sau o revistă se poate trimite un link. Lumea reală e astfel conectată direct la informație.

Ce înseamnă acest lucru pentru educație? Codurile QR pot oferi o modalitate de stimula interesul elevilor și  de a aduce un suflu nou în procesul de învăţare.  La adresa http://www.freetech4teachers.com/2011/07/qr-code-treasure-hunt-generator.html. se găsesc indicații amănunțite  despre cum se pot crea coduri QR  și despre modul lor de utilizare la clasă, de exemplu  pentru a crea o activitate de tipul ”vânătoare de comori”.  Aceasta ar putea fi o modalitate foarte bună de a  învăța într-un mod nou, îmbinând  un exerciţiu fizic cu unul intelectual. Un alt instrument cu ajutorul căruia se pot genera coduri QR se găsește la adresa http://www.qrstuff.com/. Se pot crea coduri QR atât pentru întrebări și variantele corespunzătoare de răspuns (corecte și incorecte), cât și pentru indicii asupra traseului care trebuie urmat, pentru pagini web care sa conțină informații ajutătoare,  iar activitatea poate fi combinată cu folosirea altor instrumente web 2.0: un blog, un wiki etc. Elevii pot lucra individual sau în grup. Un exemplu detaliat de realizare a cestui tip de activitate pentru matematică, la nivelul învățământului primar, poate fi găsit la adresa http://www.freetech4teachers.com/2011/04/qr-codes-in-classroom.html.

Încă 46 de moduri de utilizare a codurilor QR în activitatea la clasă, de la promovarea unei activități a școlii și până la conectarea resurselor reale cu cele digitale, precum și sugestii și sfaturi practice se găsesc aici: http://www.freetech4teachers.com/2012/02/interesting-ways-to-use-qr-codes.html.

Irina Vasilescu

Irina Vasilescu

Irina Vasilescu a absolvit Facultatea de Matematică a Universităţii Bucureşti şi programul de master "TIC în Educaţie" al Departamentului de Tehnologii al aceleiaşi unversităţi. A participat la mai multe cursuri de formare profesională în acest domeniu, atât în ţară, cât şi în cadrul oportunităţilor de formare oferite de Lifelong Learning Programme. Are o experienţă didactică de 24 de ani, gradul didactic I, iar în prezent îşi desfăşoară activitatea ca profesor de matematică la Şcoala cu clasele I-VIII nr. 195, Bucureşti. Un loc important în cadrul intereselor sale profesionale îl ocupă proiectele educaţionale europene din cadrul Lifelong Learning Programme, în special cele din cadrul acţiunilor eTwinning şi Comenius, în care se implică începând din anul 2005. Este ambasador eTwinning România.