Cisco in educatia preuniversitara

Conform unui comunicat al Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (MECTS), in anul scolar 2010-2011, elevii de liceu vor putea studia disciplina optionala Administrarea calculatoarelor si a retelelor, optionalul fiind pus la dispozitie de Cisco. Acesta poate fi utilizat in sistemul de invatamant ca oferta centrala de curriculum la decizia scolii (CDS).

Comunicatul MECTS mi-a fost semnalat de un prieten care se intreba ce sa va intampla in urmatorii 10 ani in educatia romanesca.  Eu spun ca mergem in o directie buna si ca La prima vedere nu este nimic nou. Cisco este de multa vreme prezent in educatia romaneasca la fel ca si Intel, IBM sau Microsoft.  Peste tot in lume proiectele marilor companii si calificarile pe care acestea le promoveaza se regasesc in curicula nationala la diferite nivele.
Programul Cisco Networking Academy a fost initiat in Romania ca urmare a semnarii, in 2005, a unui Memorandum de colaborare intre Ministerul Educatiei si Cisco.  Documentul prevedea introducerea de cursuri oferite de Cisco, in curriculumul obligatoriu din invatamantul profesional si tehnic. In cadrul acestui parteneriat, Cisco a asigurat suporturile de curs in limba engleza, accesul la sistemul de evaluare si testare online precum si formarea instructorilor. La randul sau, Ministerul Educatiei, prin Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic, a introdus cursurile NetAcad in curriculumul obligatoriu, pentru un numar de 8 calificari din invatamantul preuniversitar: electronist retele de telecomunicatii, tehnician operator tehnica de calcul, tehnician de telecomunicatii, tehnician in automatizari, tehnician echipamente de calcul, tehnician infrastructura retele telecomunicatii, administrator retele locale si de comunicatii, analist programator.
 
De asemenea conform datelor ministerului de la implementarea acestui program, 218 profesori/ instructori au fost certificati pentru a preda IT Essentials 1 si 2. Alte 105 institutii de invatamant din toata tara, organizate sub forma unor Academii Locale Cisco, sunt autorizate sa ofere cursuri in cadrul programului Cisco Networking Academy. Nu in ultimul rand, incepand din anul scolar 2007-2008, aproximativ 16.000 de elevi au urmat cursurile Cisco.
 
De apreciat este initiativa Centrului National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic a continuat acest demers cu ajutorul unui proiect finantat prin fonduri structurale. Astfel s-a introdus versiunea in limba romana pentru IT Essentials: PC Hardware and Software din cadrul Cisco Networking Academy. De asemenea pe situl proiectului sunt  o serie de materiale interesante dinpunct de vedere pedagogic care au stat la fundamentarea proiectului. 
 
 
Disciplina se poate studia in clasele a IX-a, a X-a, a XI-a sau a XII-a, 1 ora/saptamana, pe durata unui an, in cadrul curriculumului la decizia scolii (CDS), pentru filierele teoretica si vocationala, la toate specializarile. Optionalul ofera posibilitatea studiului avansat al elementelor de tehnologia informatiei, cu accent pe componentele hardware, gestionarea si utilizarea acestora. 

Este important ca si continutul cursului este disponibil on-line si ca  la finalul cursului elevii au posibilitatea sa sustina un examen care, in conditiile promovarii, le ofera o certificare recunoscuta international in domeniul administrarii si utilizarii calculatoarelor (desktop si laptop), functionarii si securitatii retelelor de calculatoare. Continutul cursului este aliniat cu urmatoarele calificari: CompTIA A+ (SUA) si EUCIP IT Administrator (UE).

Cătălin Radu

Cătălin Radu

The Romania ADL Partnership Lab, through the "Carol l" National Defence University's Romanian Advanced Distributed Learning Department (RoADL-D), seeks to collaborate with ADL on developing technical frameworks and standards in national and international contexts, with participation from government, industry, and academia. The RoADL-D vision centers on a “Network Based Education – Student Oriented” concept as part of its core mission to develop and manage multilevel, standardized, online learning curricula according to ADL principles. The RoADL-D promotes e-learning and e-training for civilian and military personnel for lifelong learning and military education. The department is involved in research projects developed at the national, European Union (EU), and NATO levels, and offers expertise on creating SCORM 2004-compliant educational content, authoring tools, and integrated systems for education and training.