Campania de primavara Saptamana Comenius 2011

În cadrul campaniei de primăvară „Săptămâna Comenius 2011”, şcolile din România derulează multiple acţiuni dedicate ideii de colaborare, printre ele numărându-se şi Şcoala cu clasele I-VIII „Liviu Rebreanu” Mioveni din judeţul Argeş. Dintre activităţile desfăşurate pot fi amintite: expoziţia cu produsele finale ale proiectului multilateral Comenius „If you want to see the beauty of the world, first you have to find it in yourself”, prezentări PowerPoint şi filme realizate cu MovieMaker conţinând imagini şi exemple de bune practici din timpul desfiăşurării proiectului, întâlniri cu elevii şi părinţii acestora pentru diseminare şi pentru stabilirea participării la următoarele activităţi, „Europa, casa noastră” – dezbatere despre Uniunea Europeană cu participarea invitaţilor de la Centrul de Infornare Europa Mioveni şi Europe Direct Argeş, expoziţie de desene şi postere cu tema „Cu eTwinning şi Ccmenius prin Europa”. „Impactul Programului Comenius asupra elevilor şi cadrelor didactice – masă rotundă, popularizarea campaniei “Comenius Week” pe site-ul şcolii şi în presa locală. Implicarea noastră în diverse activităţi este rodul derulării unui proiect european cu care şcoala noastră se mândreşte. Elevii şi profesorii participă cu postere, cărţi poştale, produse finale şi filme la cele patru concursuri lansate de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale.

       Lumea este oglinda noastră căci binele pe care îl găsim în alţii este în noi, aşa cum greşelile altora sunt şi ale noastre. Să le dăm altora şi ne vom da nouă înşine. Să apreciem frumuseţea şi vom fi frumoşi. Pentru  toate aceste gânduri bune Şcoala cu clasele I-VIII “Liviu Rebreanu” Mioveni, judeţul Argeş, împreună cu alte patru ţări europene a decis propunerea acestui proiect, având numărul de referinţă 09-PM-130-AG-PL. Scopul evenimentelor în care sunt implicaţi elevii noştri este atragerea atenţiei opiniei publice asupra unor probleme sociale având ca ţintă ajutarea persoanelor în vârstă, copiii bolnavi, săraci, orfani şi amenajarea de adăposturi pentru animale. Ideea principală a proiectului a fost aşadar implicarea copiilor în activităţi artistice şi de caritate atât pentru îmbunătăţirea abilităţilor lor cât şi pentru rezolvarea unor probleme sociale. Prin acest proiect copiii au avut şansa de a arăta altora frumuseţea personalităţii lor. Astfel, prin activităţile desfăşurate, copiii şi-au pus în valoare calităţile, au demonstrat frumuseţea pasiunilor lor, au acumulat informaţii şi şi-au făcut noi prieteni, arătându-le ce lucruri interesante pot face ei. Desfăşurat în perioada 2009-2011, “If you want to see the beauty of the world, first you have to find it in yourself” este un proiect despre generozitate, cultivarea creativităţii şi dragostea faţă de semeni.

       Obiectivul principal al proiectului nostru este îmbunătăţirea calităţii şi dimensiunii europene a comunicării dintre elevi. Obiectivele specifice urmărite sunt: îmbunătăţirea competenţelor lingvistice şi creşterea motivării pentru a folosi limbile străine, utilizarea artei şi creativităţii în beneficiul celor cu probleme sociale, încercarea de a pune capăt stereotipurilor, legarea de noi prietenii între elevi de aceeaşi vârstă, împărtăşirea cu prietenii europeni a modului în care pot face lucruri interesante în scopul de a aduce fericirea pe feţele triste ale oamenilor din jurul lor, dezvoltarea multiculturalităţii europene prin intermediul cooperării între elevi şi profesori, dezvoltarea cunoaşterii de sine a elevilor, înţelegerea şi aprecierea punctelor de vedere diferite şi schimbul de experienţă cu copii din diferite zone geografice şi culturale ale Europei, schimbul de experienţă şi de informaţii în rândul elevilor, profesorilor şi a conducerilor şcolilor implicate în proiect, dezvoltarea abilităţilor în domeniul TIC şi a abilităţilor de comunicare, a creativităţii, a competenţelor de cooperare în cadrul unei echipe, devenirea elevilor mai siguri pe sine prin dezvăluirea sinelui lor interior, dezvoltarea artelor şi abilităţilor legate de noi meserii.

       Toate şcolile participante (Szkola Podstawowa nr.2 Kielce, Polonia – coordonatoare de proiect, răspunzând de comunicarea cu toţi partenerii, pregătirea calendarului, completarea şi transmiterea tuturor documentelor, monitorizarea progresului proiectului pe baza informaţiilor specifice transmise de către parteneri, Şcoala cu clasele I-VIII “Liviu Rebreanu” Mioveni, România – responsabilă pentru crearea şi editarea site-ul proiectului (http://thebeautyoftheworldcomenius2009.piczo.com/?g=1&cr=1), Scuola Media Statale Con Lingua D’insegnamentoslovena "Ss. Cirillo e Metodio " Trieste, Italia – responsabilă pentru pregătirea unui plan de diseminare pentru difuzarea şi aplicarea de către fiecare şcoală în parte, Şcoala Mokykla Sirvintu Meno, Lituania –   responsabilă pentru pregătirea unui plan de instrumente de evaluare pentru a fi utilizate în cadrul proiectului de către toţi partenerii, Primary School „Regina Maria” St Paul’s Bay, Malta – responsabilă cu exploatarea rezultatelor, pregătind un program general de exploatare rezultate) au avut un rol egal şi bine definit în cadrul proiectului, lucrările fiind distribuite în mod egal. Contactele au fost periodice şi participarea tuturor partenerilor la reuniuni a fost asigurată. În fiecare şcoală au fost create echipe Comenius de proiect pentru a lucra pe diferite teme, a discuta despre progresul activităţilor, a evalua realizările şi respectarea calendarului. În cadrul proiectului sunt 6 produse finale pregătite împreună (tricouri, un calendar, o broşură, un puzzle, o carte de cântece, CD-uri cu fotografii şi prezentări PowerPoint). Şcolile responsabile de pregătirea produselor au fost prezentate în calendar. În timpul primei vizite transnaţionale în Polonia sarcinile detaliate au fost repartizate şcolilor individual.

       Monitorizată de ISJ Argeş, activitatea echipei României a atins toate aspectele vizate. Legat de informare şi comunicare, există un cabinet special amenajat unde sunt expuse materiale referitoare la derularea unor activităţi prin Programul LLP precum şi mai multe panouri amplasate de la intrarea în şcoală până la ultimul etaj, panouri care conţin date şi informaţii pertinente despre Proiectele Comenius multilaterale şi despre activităţile desfăşurate în acest proiect. S-au folosit şi alte modalităţi de informare cum ar fi: diseminare în cadrul comisiilor metodice de specialitate (matematică, română, limbi străine, învăţători, diriginţi), consilii profesorale, cercuri pedagogice, mass-media (Ziare locale – Curierul zilei, Top, Televiziune locală – WEST TV, prin e-mail, scrisori, messenger, grup de lucru gmail, forum pe site-ul proiectului. Existã o comunicare deosebită cu Primăria Oraşului Mioveni, aceasta sprijinind şi din punct de vedere material şi financiar unitatea şcolară, dar şi în ceea ce priveşte desfăşurarea anumitor activităţi (a asigurat transportul în cadrul mobilităţii organizate în România, a participat la multe din activităţile proiectului, a printat diplomele de la diferite activităţi, a asigurat premii pentru elevii participanţi la anumite concursuri organizate în cadrul proiectului, a asigurat materiale informative pentru partenerii străini, a facilitat o vizită a partenerilor la Uzina de Autoturisme Dacia-Renault, a acoperit costurile Broşurii de Poezii elaborate de Romania în colaborare cu Malta). Colaborarea cu părinţii a constat în găzduirea elevilor străini participanţi la mobilitate, participarea acestora la diverse activităţi, sprijinirea echipei cu diverse materiale, asigurarea transportului în anumite situaţii. Cei 40 de elevi din grupul ţintă au participat la toate activităţile, însă au fost implicaţi în aceste activităţi un număr mare de elevi din şcoală (aproximativ 500 de elevi). Pentru realizarea materialelor din proiect au fost organizate concursuri la nivelul şcolii, iar elevii au fost cei care au ales materialele, în baza unor criterii stabilite prin regulamentele concursurilor. Proiectul a contribuit la creşterea iniţiativelor în organizarea de activităţi care promovează cooperarea europeană. Astfel, şcoala noastră a încheiat un protocol de colaborare cu Colegiul Tehnic Dimitri Dima din Piteşti  pentru promovarea proiectelor europene, a desfăşurat activităţi de diseminare la Şcoala Valea Mare, judeţul Argeş, dar a organizat şi activităţi comune cu această şcoală. Proiectul a condus la dezvoltarea dimensiunii europene în şcoală. Panourile amenajate au creat un mic univers european, cadrele didactice au accesat într-un numãr mare mobilitãţile individuale, s-a luat contact cu tradiţii, obiceiuri ale tãrilor implicate în proiect, cu educaţia europeană. Acest proiect poate deschide noi căi de colaborare în relaţii de parteneriat local sau european în viitor deoarece la fiecare mobilitate, cadrele didactice participante au colectat date legate de alte instituţii din tările unde s-au realizat mobilitãţile doritoare de colaborări cu şcoli din ţara noastrã (chiar si de nivel liceal). Activităţile proiectului sunt pe deplin integrate în programa şcolară. Toate şcolile care participă la proiect au lucrat împreună cu succes în proiecte-Twinning, primind Certificatele de Calitate Naţionale şi Europene, portalul eTwinning fiind de altfel locul în care ne-am găsit partenerii de proiect, fiecare ţară parteneră având deja dintre noi un partener eTwinning într-un alt proiect. Platforma eTwinning ne-a deschis aşadar calea spre Comenius, drumul spre Europa.

                                             Prof. coordonator Ana TUDOR,

                        Şcoala cu clasele I-VIII “Liviu Rebreanu” Mioveni, judeţul Argeş