Blended learning sau parfumul buchetului

Articolul prezinta cele mai importante dintre beneficiile utilizarii metodelor de invatare Blended Learning, pornind de la un articol de specialitate (Blended learning sau despre buchetul parfumului, aparut in Cariereonline.ro).

"Un anume amestec de esente poate crea parfumul perfect pentru o anumita persoana, la fel cum amestecul perfect balansat al ingredientelor poate exploda aroma unei cafele. Amestecul potrivit de forme si continut de invatare, folosirea activa a factorilor motivationali si implicarea participantilor inca de la primul pas al proiectului asigura succesul unui proiect "blended learning" in invatarea unei limbi straine." (Cariereonline.ro, articolul: "Blended learning sau despre buchetul parfumului", 25.06.2009).

Articolul trateaza problematica Blended Learning dintr-o perspectiva mai putin vehiculata in literatura de specialitate, aplicarea formulelor de Blended Learning in invatarea limbilor straine.
Sunt subliniate o serie de avantaje ale utilizarii acestui tip de invatare in procesul de insusire a unei limbi straine, care pot fi extinse si in alte domenii de invatare si care vin in intampinarea ideei centrale a articolului, aceea ca Blended Learning reprezinta viitorul in materie de metode si strategii de invatare si formare continua.

Autoarea pleaca de la premisa ca intr-o lume aflata in continua miscare, unde comunicarea, implicarea, participarea devin esentiale in existenta cotidiana, iar a sta de o parte nu mai poate reprezenta o varianta demna de a fi luata in calcul, nevoia oamenilor de a fi conectati permanent la surse de informatie superioare cantitativ si calitativ, creste. Cu alte cuvinte, oamenii au nevoie de informatii in volum mare si personalizate nevoilor lor, iar aici intervin avantajele utilizarii metodelor Blended Learning. Printre acestea, mentioneaza: Blended Learning raspunde eficient programelor zilnice greu de anticipat, incarcate, nevoii de spatiu adecvat, exploatat la maxim sau foarte diferit ca locatie. Un avantaj mare pe care autoarea nu uita sa il mentioneze este acela de a avea asistenta unui tutor 24 de ore pe zi, reusind astfel sa imbine economia de timp, spatiu, pe care le ofera un program online clasic cu prezenta factorului uman, fara de de care procesul de invatare coerent, eficient, autentic si de durata nu poate avea loc.

Ne vom opri asupra unui aspect asupra caruia autoarea a zabovit mai mult, cel mai mare avantaj al utilizarii mijloacelor Blended Learning din punctul nostru de vedere: adaptarea la propriul stil de invatare si posibilitatea de creare a unui stil de invatare personal.

Astfel, cei care invata cel mai bine cand "simt si privesc", cei care folosesc gandirea divergenta, creativa, care rezolva probleme prin modalitati mai degraba euristice, cei care isi folosesc foarte mult imaginatia, primesc resursele culturale de care au nevoie, precum si un feedback personal de la tutorele care le monitorizeaza si maximizeaza progresul.

Cei care au o abordare mai degraba rationala si logica, algoritmica, cei care sunt atrasi de concepte si idei, sunt sustinuti in invatare de faptul ca fiecare activitate este dublata de explicarea structurilor de limba si de accesul la glosarele gramaticale complete. Tutorul va raspunde in permanenta la intrebarile suplimentare si astfel se va genera tiparul de invatare adecvat.

Pentru cei care sunt tot timpul in cautarea unei utilitati practice pentru idei si teorii, Blended Learning genereaza un spatiu si mediu de activitate coerent, cu rezultat imediat de transfer al teoriei in sfera particulara, concreta, de interes personal si profesional.

Pe aceeasi directie, pentru intuitivi, pentru cei pe care ii stimuleaza provocarile, ridicarea stachetei cat mai sus, tutorul va avea rol de antrenor motivational samd, acestea fiind cateva din exemplele cu care autoarea vine in intampinarea ideii ca Blended Learning raspunde la o intreaga varietate de stiluri si nevoi de invatare, prin flexibilitate, grad mare de adaptabilitate, economie de spatiu si de timp, fructificand la maxim atat resursele cognitive cat si resusele umane.

Concluzia apare sub forma unei idei tentante, creand o analogie intre felul in care un anumit parfum, o anumita combinatie de esente poate fi personalizata si modul in care un anumit stil de invatare, o anumita combinatie de forme si continuturi, energizata de motivatie si structuri caracterial-volitive, poate ajunge sa reprezinte amprenta personalitatii umane. 

Referinta:

http://www.cariereonline.ro/articol/blended-learning-sau-despre-buchetul-parfumului