Avantajele platformei de învățare eTwinning

logo_eTwinningeTwinning este un program educațional care pune la dispoziția tuturor cadrelor didactice din Uniunea Europeană un mediu virtual și instrumente online pentru derularea de proiecte școlare. Portalul eTwinning (www.etwinning.net) este disponibil în 25 de limbi europene și oferă oportunități deosebite oricărui profesor să găsească parteneri pentru proiecte, să participe în grupuri, ateliere de lucru, evenimente, camere ale profesorilor și seminarii de formare, să progreseze, să fie la curent cu ultimele noutăți, să beneficieze de sprijin și de resurse puse la dispoziție de alți utilizatori ai platformei.
Învățarea interactivă, colaborarea cu elevi din alte școli similare europene, exersarea limbilor străine, dezvoltarea gândirii critice, a abilităților TIC și a lucrului în echipă sunt doar câteva din avantajele pe care le are un elev implicat într-un proiect eTwinning.

1. Introducere

Din 2005, programul eTwinning a fost lansat de către Comisia Europeană, sub coordonarea Central Support Service aflat în subordonarea European Schoolnet. În fiecare țară există, de asemenea National Support Services pentru toți eTwinner-ii. Începând cu 2007, inițiativa eTwinning a devenit parte a Programului Lifelong Learning. Scopul declarat al acestei acțiuni este să apropie, prin parteneriate online, școlile din toată Europa. În acest moment, eTwinning se mândrește că a urat bun venit pe platforma sa unui număr mai mare de 200.000 de profesori europeni din peste 95.000 de şcoli, iar acest număr crește mereu. La nivelul eTwinning-România, coordonarea aparține Centrului pentru Inovare în Educaţie –TEHNE (Centrul Național de Suport eTwinning)  și Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei. Circa 12.500 de profesori români din 5000 de unități școlare au colaborat în 5500 de proiecte internaționale eTwinning.

2. Bilanțul actual eTwinning în România

O echipă alcătuită din specialiști TEHNE- Centrul pentru Inovare în Educație și ISE-Institutul de Științe ale Educației, a derulat o cercetare pe tema implicării profesorilor din școlile românești în programul eTwinning. Aceasta s-a desfășurat în lunile octombrie și noiembrie 2012, pe un eșantion din care au făcut parte 225 de cadre didactice care folosesc portalul. La sfârșitul evaluării, s-au publicat rezultatele în Raportul preliminar eTwinning RO12 “Rolul proiectelor educaţionale realizate prin parteneriate şcolare internaţionale” [1].

Conform investigației și așa cum se observă din figura de mai jos, 66,7% dintre cei înscriși pe portal și care au fost chestionați, valorifică activitățile eTwinning și ceea ce rezultă din acestea în activități extracurriculare, 56% le folosesc în cadrul disciplinelor din curriculumul obligatoriu pe care le predau, 41,8% în proiecte transdisciplinare și 28% la disciplinele opționale.

eTwinning_vladescu_f1

Prin urmare, proiectele eTwinning nu sunt doar niște activități în sine, ci produsele lor sunt integrate și valorificate mai departe de către participanți pentru îmbunătățirea calității în educație. De fapt, cerințele actuale sunt de a integra în curriculum-ul obligatoriu proiectele colaborative online eTwinning, deci trebuie să crească numărul celor care implementează astfel de parteneriate(cu o pondere de 56% în histograma de mai sus).

La întrebarea “Din perspectiva dvs., care sunt punctele tari ale platformei eTwinning, față de alte platforme similare la care au acces cadrele didactice?”, cadrele didactice care folosesc eTwinning și au participat la evaluare, au ales, pe primele locuri, răspunsurile:
-“Faptul că oferă acces deschis (nelimitat) şi gratuit”(94% din totalul de persoane chestionate la itemul respectiv),
-“Este o punte de legătură între foarte mulți profesori din Europa“ (același procent) și
-“Este o resursă importantă de idei pentru activități de învățare”(89,6% din totalul de persoane chestionate la itemul respectiv).

Așadar, inițiativa eTwinning trebuie să-și întărească aceste avantaje și să dezvolte altele noi pentru a fi, în continuare, o comunitate vie și puternică în domeniul educativ online.

3. Proiectul ”Operation Europe”

“Operation Europe” este un proiect eTwinning în derulare la Colegiul Naţional Vocațional „Nicolae Titulescu”, Slatina, județul Olt, pe parcursul anului școlar 2012-2013. Acesta se adresează elevilor de liceu. Parteneri sunt școli din Franța, România, Turcia și Austria.  Proiectul și-a propus ca obiective principale îmbunătățirea aptitudinilor de comunicare în limba engleză, încurajarea elevilor să comunice și să devină prieteni cu cât mai mulți parteneri de aceeași vârstă din Europa, folosirea combinată a conținuturilor curriculum-ului obligatoriu și a diverselor aspecte din viața de zi cu zi din diferile țări UE, dezvoltarea competențelor TIC și a aptitudinilor de lucru în echipă.

La proiect iau parte 141 de elevi și 8 profesori.
Pe lângă prezentarea școlilor, a orașelor și a țărilor partenere, activitățile de pînă acum au mai inclus Operațiunea “Prezintă-te!”, formarea echipelor pentru comunicarea de tip pen-pal cu cu prietenii aleși de fiecare, Operațiunea “Locul meu favorit” din țara sau orașul natal, Operațiunea “Yummy Food” – schimb de rețete cu mâncarea preferată. De 9 Mai, Ziua Europei, vom organiza simultan, activități la care vom încerca să preparăm rețete prezentate de partenerii noștri, ca să gustăm efectiv din savoarea mâncărurilor altor țări europene. La sfârșitul proiectului, echipele vor fi încurajate să-și prezinte activitățile colegilor și părinților, urmând ca cea mai bună echipă să fie răsplătită.

eTwinning_vladescu_f2

Exemple de instrumente folosite sunt: fișiere video, blog, Power Point, Animoto, ImageChef, Glogster, Picassa3, Voicethread, PhotoStory.

Integrarea acestei activități în curriculum-ul școlii a fost interesantă pentru profesori și elevi. La orele de dirigenție, de limba engleză, geografie, istorie și extracurricular au avut loc diverse activități din program, discuții cu partenerii, cu ajutorul VoiceThread, conferințelor Skype și tablei interactive.

Avantajele pentru elevi au fost evidente. Aceștia s-au simțit bine iar motivația și interesul pentru învățare au crescut prin participarea la activitățile interactive din Twin Space. În cadrul acestui proiect, ei au avut un grad mai mare de autonomie, și-au asumat singuri responsabilitatea pentru acțiunile lor, au învățat să-și prezinte ideile și părerile. Fiind vorba de elevi de clasa a IX-a, majoritatea aflați la prima participare într-un proiect eTwinning, impactul asupra formării lor este foarte semnificativ. Din punct de vedere calitativ, ei și-au îmbunătățit competențele TIC, de lucru în echipă, de comunicare în general și în limba engleză în special, dar și competențele sociale. Atunci când și-au prezentat școala, orașul și țara noilor prieteni francezi, turci și austrieci, au devenit conștienți de marea moștenire culturală la nivel național, dar și european. Elevii au folosit în practică multe cunoștințe teoretice dobândite la orele de curs, cărora le-au descoperit relevanța în viața de zi cu zi și au înțeles ce înseamnă termeni ca cetățenia europeană, toleranță sau educație interculturală. Este în desfășurare și evaluarea activităților proiectului, iar elevii sunt implicați activ și în acest proces.

Produsele finale ale proiectului sunt în curs de definitivare, cele mai importante fiind blogul, prezentările locurilor favorite și o carte on-line de rețete culinare europene.
De asemenea, pentru a prezenta  “Operation Europe” și altor eTwinner-i din această comunitate virtuală, am realizat un poster cu care participăm la concursul de postere din cadrul Campaniei de Primavară 2013.

4. Concluzii

Beneficiile platformei eTwinning pentru elevii și cadrele didactice din școala noastră implicați în acest proiect on-line de învățare prin colaborare la nivel european sunt foarte mari datorită unor factori cum ar fi: oportunitatea de a interacționa cu elevi și profesori din alte țări europene, suport didactic și tehnologic oferite de portal la cele mai înalte standarde europene, instrumente inovatoare de lucru, abordare inter și transdisciplinară a temelor alese, munca în echipă, stimularea interesului și a gândirii critice, ocazia de a purta un dialog constructiv, aprofundarea cunoștințelor, valorificarea aptitudinilor și a creativității participanților.

Avantajele pentru școală sunt și ele importante, deoarece prin acest proiect eTwinning am promovat imaginea colegiului, am pus bazele unei colaborări la nivelul instituției noastre în viitoare parteneriate Comenius cu aceeași parteneri. De asemenea, am adăugat o nouă dimensiune europeană procesului de predare-învățare și calității educației la nivelul unității noastre.

Bibliografie
[1] ISTRATE, O. et al. (2013) Rolul proiectelor educaționale realizate prin parteneriate școlare internationale. Raport preliminar eTwinning RO12. București, TEHNE- Centrul pentru Inovare în Educație. Online: etwinning.ro/eTw_RO12_raport_preliminar.pdf

Elena Vladescu

Elena Vladescu

Elena Vlădescu a absolvit Facultatea de Fizică din cadrul Universității București și un curs postuniversitar de informatică la Facultatea de Matematică-Informatică a Universității din Craiova. În prezent, este profesoară de fizică și informatică la Colegiul Național Vocațional “Nicolae Titulescu”, Slatina, are o experiență didactică de 19 ani la catedră și gradul didactic I. A publicat o carte, auxiliare curriculare de fizică, articole în reviste de specialitate și în ziare. A participat la conferințe și simpozioane naționale și internaționale. Este autor și colaborator la diferite site-uri Web și blog-uri educaționale. A participat și participă în proiecte Comenius, eTwinning și Leonardo da Vinci, iar elevii dumneaei au fost premiați la concursuri naționale și internaționale. Activitățile doamnei profesoare se desfășoară în domeniile fizică, matematică, informatică, astronomie, e-learning și pedagogie școlară.