Atribuțiile unui ED (expert în domeniu) în eLearning 

Atribuțiile unui ED (expert în domeniu) în eLearning 

Atunci când vine vorba de elaborarea unui curs de e-learning, contribuția ED (expertului în domeniu; en. SME – Subject Matter Expert) reprezintă elementul-cheie în formularea conținutului și livrarea acestuia către cursanți într-o formă comprehensibilă. Pentru ca acest proces să aibă loc fără a fi întâmpinate prea multe dificultăți, colaborarea cu expertul trebuie să aibă loc în condiții optime, în așa fel încât proiectul să fie gata la timp, iar cursanții să poată beneficia de informațiile ce se doresc a fi transmise chiar dacă nu au în urmă niciun fel de experiență în domeniu.

În cele mai multe cazuri, simplul fapt că expertul stăpânește un anumit domeniu nu este suficient pentru ca acesta să poată elabora un curs. Mai mult decât atât, chiar și experiența predării față în față, în mod tradițional, se poate dovedi a fi nesatisfăcătoare dacă se are în vedere alcătuirea unui material de tip e-learning. Metodele care funcționează în fața unei clase pot da greș atunci când cursanții se află în fața calculatorului și sunt asistați de un personaj virtual. Din aceste motive, pe lângă redactarea propriu-zisă a respectivului material, expertul trebuie să aibă în vedere un ansamblu de factori externi câmpului lui de activitate care să-l ajute să-și transmită cunoștințele într-un mod eficient și integrat în mod corespunzător în contextul de predare.

Pe de o parte, un factor important în ceea ce privește structurarea materiei este omiterea detaliilor care nu sunt neapărat necesare pentru cineva aflat la început de drum. Tendința unui expert într-un anumit domeniu, indiferent de natura acestuia, este de a oferi un volum de informații care depășește cu mult strictul necesar pentru un începător. Este indicat ca numărul prea mare de detalii, mai ales dacă este vorba despre un nivel înalt de specializare, să fie ocolite, alegându-se forma cea mai simplă în care poate fi prezentată respectiva temă. Cu siguranță, începătorii au nevoie de un volum de informații considerabil redus față de totalitatea cunoștințelor expertului. Acesta trebuie să ia în considerare nevoile celor cărora vor folosi materialul educațional. Altminteri, misiunea cursanților de a deprinde cunoștințe de bază poate fi îngreunată considerabil, iar rezultatele concrete ale procesului de instruire pot fi decalate, anulându-se unul dintre cele mai mari beneficii ale soluțiilor e-learning: ritmul accelerat de asimilare și de aplicare a informațiilor în situații reale. De asemenea, designerul instrucțional va fi nevoit să înlăture o parte din materialul prea bogat furnizat de expert tocmai pentru a evita situația sus menționată. Ca să preîntâmpine posibilitatea ca cel dintâi să omită exact acele aspecte care au cea mai mare greutate în favoarea unora care nu sunt atât de relevante, cel din urmă trebuie să aibă în permanență în vedere informațiile cele mai însemnate în raport cu obiectivele cursului, convenite în prealabil de cei doi. De asemenea, o colaborare permanentă între expert și designer este imperioasă pentru dezvoltarea unui curs armonios, având, în același timp, un conținut adecvat.

Pe de altă parte, scopul principal al materialului educațional și țintele care se doresc a fi atinse prin intermediul acestuia trebuie să fie bine trasate de la bun început, iar în cadrul procesului de alcătuire a lecției, ele trebuie să constituie repere permanente. Informațiile oferite de expert trebuie să fie filtrate în primul rând prin prisma acestora, ar în al doilea rând prin perspectiva începătorului, a celui care nu a mai avut de-a face cu domeniul în cauză până atunci. Acest punct de vedere poate fi obținut fie dacă expertul face un efort de distanțare față de sfera lui de activitate pentru a putea discerne cât sunt de „digerabile” elementele pe care dorește să le includă în curs, fie prin intervenția designerului instrucțional, al cărui volum de cunoștințe despre subiectul respectiv se bazează doar pe o documentare prealabilă, însă nu pe o experiență îndelungată. Având în vedere faptul că este extrem de ușor pentru cineva care stăpânește perfect un domeniu să depășească sfera reperelor stabilite inițial, conlucrarea permanentă a expertului și a designerului este esențială pentru evitarea supraîncărcării materialului de studiu și pentru asigurarea conciziei acestuia.

Pe lângă informația propriu-zisă, o importanță majoră o are și „ambalajul” în care este expusă aceasta. Dacă un ansamblu de noțiuni până atunci necunoscute receptorului sunt prezentate ca atare, acesta nu va putea identifica în conținutul lor niciun element la care să se raporteze și, prin urmare, va trebui să le rețină mecanic, fără a-i fi stimulat interesul în vreun fel. Învățarea mecanică nu oferă nicio garanție că materialul parcurs va fi reținut pe termen lung. Tocmai de aceea, în loc de a face o prezentare rece, pur obiectivă, o alegere mai potrivită ar fi integrarea conținutului teoretic în cadrul unei povești sau a unor situații comune care să capteze atenția cursanților. De asemenea, este important ca lecția să înglobeze elemente care să stârnească o reacție oarecare din partea acestora și care să poată fi legate în vreun fel de experiența lor anterioară. Astfel, informațiile expuse vor fi apropiate de receptori și nu vor reprezenta doar un amalgam copleșitor de noțiuni în întregime străine. Un context familiar va face ca și teoria să pară la fel de familiară. Expertul care contribuie la elaborarea cursului este cel mai în măsură să identifice și să utilizeze cele mai potrivite exemple și povești pentru ilustrarea noilor informații într-o manieră la îndemâna începătorilor. Deși poate întâmpina dificultăți din pricina nivelului înalt de specializare pe care l-a atins, el trebuie să conceapă un plan de vulgarizare a propriilor cunoștințe pentru a duce la capăt cu succes demersul educațional. Și în această privință se relevă importanța colaborării dintre acesta și designerul informațional.

În concluzie, este recomandabil ca expertul să facă un pas înapoi și să privească subiectul pe care îl stăpânește din punctul de vedere al celui care nu a mai avut de-a face niciodată cu acesta. De asemenea, prin alăturarea experienței lui și a creativității designerului instrucțional, cursul realizat de aceștia se va remarca printr-un grad înalt de eficiență, iar rezultatele imediate vor fi garantate.

Editor [Elearning.ro]

Editor [Elearning.ro]

Elearning.Romania este un program naţional care îşi propune creşterea calităţii şi eficienţei în educaţia asistată de calculator, prin oferirea de suport teoretic, prin diseminarea bunelor practici şi a experienţelor locale în elearning, prin informarea continuă cu privire la iniţiativele şi evenimentele semnificative din domeniu, prin promovarea celor mai bune soluţii, sisteme şi servicii pentru elearning. Platforma elearning.ro cuprinde materiale, articole, studii, anunţuri şi informaţii actuale în domeniul utilizării noilor tehnologii ale informaţiei şi comunicării în educaţie.