2011 – Anul Deschiderii

2011 a fost un an al deschiderii globale în ceea ce priveşte adoptarea şi recunoaşterea beneficiilor softului liber şi ale licenţelor deschise. Multe ţări au adoptat licenţe deschise pentru a conferi drepturi extinse de reutilizare a conţinutului, datelor şi materialelor educaţionale pe care le creează (OER). Această deschidere nu se întâmplă doar la nivel guvernamental, ci are loc şi la nivel instituţional: din ce în ce mai multe instituţii încep să ofere acces liber la produse şi publicaţii, la baze de date şi la materiale de curs disponibile gratuit pe Internet. Este un mod de a da înapoi societăţii ceea ce se realizează cu sprijinul financiar al cetăţenilor. Este o modalitate de a fi deschis, responsabil şi transparent.

Multe ţări au adoptat licenţe deschise (de tip Creative Commons) pentru a conferi drepturi extinse de reutilizare a conţinutului, datelor şi materialelor educaţionale pe care le creează. Astfel, statele încearcă:

  • promovarea activităţilor creative şi inovatoare, care va aduce beneficii sociale şi economice
  • asigurarea unei mai mari transparenţe şi deschideri pentru activităţile de guvernare, asigurându-se că beneficiarii sunt mai bine informaţi cu privire la activitatea guvernului şi a sectorului public
  • asigurarea realizării unui angajament civic şi democratic, prin activităţi sociale, de voluntariat şi comunitare

Această deschidere nu se întâmplă doar la nivel naţional-guvernamental, ci are loc şi la nivel de oraş sau localitate rurală. De asemenea, se întâmplă la nivelurile organizatorice şi instituţionale – din ce în ce mai multe instituţii încep să ofere acces liber la produse şi publicaţii, la baze de date şi la materiale de curs disponibile gratuit pe Internet. Este un mod de a da înapoi societăţii ceea ce se realizează cu sprijinul financiar al cetăţenilor. Este o modalitate de a fi deschis, responsabil şi transparent.

De asemenea, 2011 a fost anul în care pedagogii deschise, inclusiv Massively Open Online Courses (MOOC) au fost adoptate de către nume mari de instituţii de educaţie şi formare. Un curs de tipul Massively Open Online este de obicei predat la o facultate a unei universităţi care se susţine din taxe plătite de studenţi, dar este, de asemenea, deschis pentru înscriere, în mod gratuit, oricui este interesat să-l parcurgă.

În 2011 pot fi enumerate o mulţime de alte exemple fascinante de deschidere şi dezvoltare în această direcţie a utilizării resurselor deschise. Se pot regăsi, într-un sumar al iniţiativelor privind OER, enumerate de Paul Stacey: „2011 The Year Of Open” în EdTechFrontier – http://edtechfrontier.com/2011/12/21/2011-the-year-of-open/

Mai multe informaţii despre utilizarea resurselor deschise în educaţie: http://oerworkshop.weebly.com/oer-dossier.html

Doru Stefanescu

Doru Stefanescu

Doru este director la Social IT. Este membru fondator al Asociaţiei GREPIT, în cadrul căreia a iniţiat Festivalul Naţional de Tehnologii Informatice. În prezent, coordonează echipa tehnică de elaborare a platformei iTeach, un spațiu dedicat dezvoltării profesionale a cadrelor didactice din România. Este iniţiatorul proiectului Waterfall Edu - wedu.ro - pe care îl susţine încă de la debut. Contribuie la dezvoltarea platformei digitaledu.ro. Participă în proiecte educaţionale care au o componentă IT şi vizează inovarea educaţiei.