1001 trucuri privind iLearning

Dacă „e” din e-Learning specifică raţional faptul că este vorba despre educaţie şi nu semnifică echipamente electronice, cabluri servere, lăţimi de bandă sau alte concepte asemănătoare atunci prin iLearning nu vom înţelege instruire inteligentă ci instruire mijlocită de Internet. Materialul de faţă se doreşte a fi o parafrazare dar şi o completare a cărţii „701 eLearning tips” publicată de Eliott Masie şi pe site-ul www.masie.com

Capitolul I. Introducere: ABC-ul lui "i"
 
  1. Primul lucru cu adevărat important
Dacă „e” din e-Learning specifică raţional faptul că este vorba despre educaţie şi nu semnifică echipamente electronice, cabluri servere, lăţimi de bandă sau alte concepte asemănătoare atunci prin iLearning nu vom înţelege instruire inteligentă ci instruire mijlocită de internet.
 
  1. Orizonturi în iLearning
Dacă pentru a plimba pe harta conceptelor eLearning trebuie să-ţi faci bine temele, să deprinzi abilităţi de orientare printre terminologii, tipologii de sisteme, resurse variate, întrebând sau citind semnele proceselor de instruire asistată de tehnologii informatice şi de comunicaţie, în iLearning este poate suficient să navighezi cu un motor "google".
 
  1. Timpuri noi-schimbarea rolurilor
Dacă instruirea presupune completarea cunoştinţelor, redefinirea conceptelor, conştientizarea resurselor umane asupra limitelor fiecăruia în percepţia mediului organizaţional şi a viziunii despre lume şi viaţă implicând reînţelegerea misiunii organizaţiei, redimensionarea mijloacelor de realizare a obiectivelor, rolul instructorului fiind determinant, de declanşator şi dirijor al nevoii de cunoaştere, în iLearning se verifică principiul instruirii continue: "repetiţia e mama învăţării". Conform acestui principiu, dacă un cursant nu întelege de prima dată un concept sau o noţiune se repetă până când înţelege şi instructorul ce mesaj a vrut să transmită acestuia. Dacă însă instructorul a priceput în final ce a vrut să transmită cursantului şi acesta tot nu a înţeles atunci se va relua repetiţia până când cel instruit va pricepe iar instructorul începe să-şi pună întrebări privind coerenţa sau veridicitatea conţinutului conceptelor sau noţiunilor transmise. Pe scurt, în iLearning nu se ştie cine transmite şi cine primeşte cunoştinţe. În internet nu numai comunicarea este bidirecţională. Visele fiecăruia se pot împlini în realitatea virtuală.
 
  1. În e-Learning e spaţiu şi timp pentru orice
Tehnologiile informatice şi de comunicaţie susţinute de tehnologiile mobile permit oamenilor să-şi împărtăşească temerile şi să solicite rezolvarea problemelor în orice moment oriunde s-ar afla. Prin iLearning se poate împlinii dezideratul lumii noi, bazate pe cunoaştere, de a aduce instruirea la oameni şi nu oamenii la instruire.
 
  1. Respectă pe cel înţelept!
În e-Learning s-a făcut trecerea de la "cunoaşte-te pe tine însuţi" la cunoaşte-i pe toţi şi toate, apoi nu înceta să-i respecţi. În iLearning ţi se permite să te laşi a fi cunoscut.
 
  1. Drumul de o mie de metri începe cu primul pas
Cheia succesului este şi în e-Learning dezvoltarea durabilă. De la simplu la compus, de la uşor la greu, important este să începi mic şi să te dezvolţi ulterior. "e" este şi baza logaritmului natural. În iLearning punctul pe "i" înseamnă imaginaţie, ideal. Dacă acceptăm ideea conform căreia munca fără rost este lipsită de valoare atunci putem admite că valoarea poate fi obţinută numai prin munca de creaţie.
 
  1. Învăţaţi, învăţaţi şi iar învăţaţi!
Dacă "e", deseori într-o comunicare este forma scurtă a verbului a fi la prezent, persoana a III-a, singular, de cele mai multe ori ne dorim să punem punctul pe "i" şi nu să acoperim cu căciuliţa pe "î". Ce rol au însă celelalte vocale?
 
  1. Deşi e-Learning=Learning, Learning>iLearning
Utilizarea instrumentelor fie ele şi electronice pentru instruire nu elimină nevoia de instruire şi nici măcar nu o potenţează. Performanţa individului va fi întotdeauna raportată la capacităţile naturale ale acestuia indiferent dacă acestea presupun formarea de priceperi,  deprinderi şi obijnuinţe de utilizare a noi instrumente de lucru sau perceperi şi reprezentări ale mediului încojurător preponderent sau nu antropic. Astfel rolul Instruirii este de a satisface o nevoie primară a omului de a cunoaşte, a a-şi forma o imagine asupra a tot ceea ce este împrejurul său în timp ce Instruirea electronică reprezintă un mijloc de acţiune. Dacă suntem de acord că e-Learningul cuprinde atât componenta tehnică-operaţională cât şi cea metodologică, conceptuală, altfel spus instruirea electronică nu este altceva decât instruire cu extensie a intrumentarului de lucru, atunci putem afirma că e-Learning=Learning dezvoltat.
Din punct de vedere teoretic însă un concept poate fi asimilat unui obiect al cunoaşterii. Iar un obiect al cunoaşterii are pe lângă dimensiunea cantitativă şi o dimensiune calitativă a cărei valoare este întotdeauna mai mare în prezent decât în viitor iar valoarea sa maximă este dată de apariţia conceptului căci raţional orice obiect fie el denumit şi al cunoaşterii are valoare când a apărut că dacă nu apărea nici valoare nu avea. Pe cale de consecinţă dacă Instruirea ca noţiune sau concept a apărut înaintea Instruirii prin internet atunci valoarea sa este superioară celei de pe urmă şi datorită faptului că ambele concepte vor coexista atunci ambele valori se vor fructifica proporţional cu vechimea lor şi niciodată valoarea celei de pe urmă nu o va egala pe cea dinainte.

Add
E-learning: sisteme si solutii personalizate